Fleur 2 min strategie

Breng je doelgroep tot leven

De kracht van persona’s

 

Een persona is een fictief persoon van jouw doelgroep. Een gedetailleerde beschrijving van een (potentiële) gebruiker van jouw dienst of product. Een fictief persoon die tot leven komt als een typische klant van je bedrijf of organisatie. Persona’s gaan je helpen om je beter te kunnen inleven in je doelgroep en daardoor gerichte content te produceren.

Het beschrijven van persona’s vraagt om goede kennis van je doelgroep. Je combineert de kennis die er binnen jouw organisatie of bedrijf aanwezig is met nieuwe kennis die je met behulp van doelgroep onderzoek creëert. Wanneer je zorgt voor een goede en duidelijke beschrijving van je persona wordt het een stuk eenvoudiger om je goed in te kunnen leven in je doelgroep. En daarmee goede en gerichte content te produceren. Of een sales-, service- of marketingaanpak te ontwerpen die naadloos aansluit bij de behoeften en wensen van je ideale klanten.

Op moment dat jij de persoon tot wie je je richt, letterlijk voor ogen ziet, is het makkelijker om je in te leven. Het definiëren van persona’s leidt ertoe dat iedereen binnen een bedrijf of organisatie zich, vanuit zijn/haar vakgebied, beter kan inleven in de behoefte van de klant of donateur.

Tip: Je hoeft geen perfecte beschrijving te maken. Omdat je één personage uitschrijft die symbool staat voor een grotere groep zul je keuzes moeten maken. Hou het beknopt en zorg dat het doel blijft om deze persoon in enkele zinnen kunt beschrijven.

 

Hulp nodig bij het maken van persona’s? We helpen je graag!

Meer
blogs

De kracht van magazines

Romy 1,5 min creatie

Een jaarverslag kan ook anders!

Wilfred 2 min jaarverslag

Wie ben je nou echt?

Wilfred 3 min branding