Dorcas

Zou jij
dit water drinken?

Water. Schoon water. Voor ons is het heel gewoon als je ’s ochtends onder de douche stapt, of als je de kraan opendraait voor een glas water. Maar in Oost-Afrika is dat niet vanzelfsprekend. Dorcas helpt daar bij het herstellen en uitbreiden van watersystemen, zodat meer mensen toegang krijgen tot schoon drinkwater. Om dit onder de aandacht te brengen, ontwikkelt BeeldBlinkers een direct mailing.

Expertise

Strategie, Campagne, Concept, Direct mailing, Creatie

Vraag

Dorcas verbindt mensen in Nederland aan mensen in nood. Dorcas benadert ons met de vraag om een direct mailing te ontwikkelen waarmee we het structurele waterprobleem in Afrika dichtbij brengen. Hoe breng je het werk op een creatieve manier onder de aandacht, die persoonlijk en aansprekend is, én de achterban in beweging zet?

Impact

Oplossing

Wij gaan op zoek naar de verhalen en gevolgen van schoon water. Verhalen die raken. Een van die verhalen is het verhaal van Leah uit Kenia. Zij verkoopt via haar eigen kiosk schoon water aan haar dorpsgenoten. Met tot gevolg dat Leah een inkomen heeft om daarmee haar gezin te onderhouden en de gezondheid van de dorpelingen sterk verbetert. Allemaal dankzij schoon water.

Storytelling

Water is leven. Dat weten we, maar tegelijkertijd is het voor ons de normaalste zaak ‘van de wereld’. Hoe krijg je dan toch de aandacht? Met storytelling. Daarbij houden we rekening met de volgende aspecten: een hoofdpersoon (iemand waarmee je je kan identificeren, zoals Leah), de ambitie (de route naar de oplossing), het resultaat (wat merk je ervan in de praktijk) en de hulpvraag (hoe je concreet kunt bijdragen).

Concept

We brengen de nood in beeld maar laten ook direct zien wat hulp oplevert. Dat doen we door het contrast tussen schoon en troebel drinkwater uit te beelden. Vervuild water is de dagelijkse realiteit van veel Afrikanen. Zou jij dat vervuilde water drinken?

Direct mailing

Vanuit dit concept gaan we aan de slag met de direct mailing. Hoe breng je het werk en de urgentie ervan onder de aandacht bij de achterban? Door de lezer te confronteren met de realiteit en mogelijkheden te bieden hoe zij daar verandering in kunnen brengen. Dat laatste maken we heel concreet in deze direct mailing. Op een overzichtelijke manier bieden we de mogelijkheid om direct via een QR-code, online, internetbankieren of via een acceptgiro te doneren.