Maxus Ceramics biedt een breed programma wand- en vloertegels speciaal ontwikkeld voor duurzame toepassingen in sociale woningbouw, onderwijs, sport en zorginstellingen. Om dit label meer bekendheid te geven onder architecten en een selecte groep van aannemers, tegelzetters en vastgoedbeheerders, versterkt BeeldBlinkers de positionering en ontwikkelt een campagne.

Expertise

Strategie, positionering, branding, marktonderzoek, doelgroeponderzoek, marketing, campagne, huisstijl, creatie, activatie

Bezoek website

Achtergrond

KeraStone in Barneveld heeft met haar keramische tegels en natuursteen een groeiende bekendheid onder architecten. Met name dankzij het persoonlijke contact, het uitzonderlijk ruime assortiment tegels en het gebruik van digitale technieken is KeraStone een gewild leverancier. KeraStone beschikt ook over het label Maxus Ceramics. Een breed programma wand- en vloertegels speciaal ontwikkeld voor duurzame toepassingen in sociale woningbouw, onderwijs, sport en zorginstellingen. Kerastone wil dit label meer bekendheid geven onder architecten en een selecte groep van aannemers, tegelzetters en vastgoedbeheerders. Na kennismaking met diverse bureaus en hun werkwijze kiest Kerastone voor BeeldBlinkers.

Aanpak

Om de juiste positionering en een passende campagne te ontwikkelen willen we direct de markt daarbij betrekken. Door het opstellen van een panel van architecten die deelgenoot worden van onze ideeën en daarmee ook ambassadeur. We gaan te werken aan de hand van vier stappen: marktonderzoek, positionering en merkidentiteit, creatie en activatie.

Markt­onderzoek

We organiseren een kleinschalig marktonderzoek in de vorm van 6-8 telefoongesprekken met architecten die geen (rechtstreekse) relatie hebben met Maxus.
Daarnaast vormen we een klantenpanel van 8 architectenbureaus die we tijdens het ontwikkelproces laten meedenken waarbij we onze concepten kunnen testen. Daarbij is er variatie in bureaus (in grootte, type opdrachten en branche).

Positionering en merk­identiteit

Op basis van een goed fundament bouwen we verder. Maar, elke dag is er een, en daarom willen we met de bevindingen die we hebben opgedaan direct aan de slag. De uitkomsten van het onderzoek houden we tegen de huidige middelen. Waar mogelijk optimaliseren we die zodat de nieuwe accountmanager en marketeer op korte termijn al een set middelen heeft voor sales en marketing.
Gelijktijdig hieraan gaan we aan de slag met het vaststellen van de gewenste positionering en merkidentiteit en stemmen dit af met het klantenpanel. Van hieruit werken we de merkidentiteit verder uit. Met een ‘brandscan’ kijken we naar bestaande materialen en kijken of deze voldoende aansluiten. Met de uitkomsten gaan we naar de tekentafel.

Creatie

We ontwerpen een beleving die aansluit bij de hiervoor gekozen postionering. Dit leggen we vast in een brandguide die gebruikt kan worden voor alle toekomstige middelen. We gaan het wiel niet opnieuw uitvinden maar sluiten slim aan op het fundament dat in de afgelopen jaren is opgebouwd. We optimaliseren en zorgen dat het merk Maxus Ceramics maximaal tot leven komt en aansluit op de doelgroep. We creëren een huisstijl, optimaliseren waar nodig het logo met een payoff en creëren een passende beeldtaal en tone of voice. Bij dit alles houden we rekening met de bestaande materialen.

Activatie

Vanuit de nieuwe merkidentiteit en huisstijl maken we de vertaalslag naar een campagne die naadloos aansluit op de doelgroep. USP’s worden afgestemd op de doelgroep en vertaald naar een plan hoe we crossmediaal kunnen inzetten. We stemmen doelgroep, doelstelling, timing en budget goed op elkaar af en ontwikkelen op basis hiervan een creatief concept, boodschap en een communicatiestrategie. Met als doel: Maxus Ceramics maximaal in beeld en zichtbaar maken in de markt. Uniek, opvallend. Het creatieve campagne concept biedt genoeg kaders en handvatten om verder uit te rollen. Zowel online als offline.

Campagne

Een tegel op zichzelf is voor een architect niet ‘spannend’. Maar met tegels kun je een verschil maken in het totaal. Kleur geven aan een ruimte. Voor architecten (werkzaam in grote ruimtes) is het van belang dat prijs en kwaliteit goed kloppen. Maxus biedt deze combinatie aangevuld met een ongekende service. Het team van Maxus helpt je mee en zorgt dat jij je passende tegel krijgt. Zoek jij een tegel of kom je er niet uit met huidige aanbieders? Maxus heeft een tegel die altijd past.

Klantreis

Om de gewenste architecten te bereiken zetten we meerdere kanalen en communicatiemiddelen in. Zowel online als offline. Aan een specifieke groep prospects sturen we een uitnodigend pakketje dat het verhaal van Maxus op een leuke manier presenteert: Maxus is de tegel die altijd past qua vorm, kleur en prijs.

Jan-Peter Boer

Projectleider Maxus


Na een aantal weken zijn er door de campagne al mooie resultaten geboekt. Naar 35 bureaus zijn pakketjes verstuurd en dit heeft geresulteerd in 12 afspraken. Er zijn 83% meer leads op de website. Websitebezoeken van architectenbureau’s zijn geviervoudigd. Heel veel zichtbaarheid van Maxus via diverse kanalen. Concluderend kunnen we al wel voorzichtig zeggen dat de campagne succesvol is wat mij betreft!