Schoenendoosactie

Geef een schat!

De Schoenendoosactie, wie kent ’m niet? Al 26 jaar worden mooi versierde schoenendozen, gevuld met schoolspullen, speelgoed en verzorgingsproducten, uitgedeeld aan kinderen op plekken in deze wereld waar de nood hoog is. BeeldBlinkers wordt gevraagd om een nieuwe identiteit en campagne te ontwikkelen.

Expertise

Strategie, Campagne, Advies, Branding, Re-branding, Huisstijl, Creatie, Webdesign, Development, Animatie, Video, Drukwerk

Bekijk de website

Achtergrond

De Schoenendoosactie, voorheen Actie4Kids, deelt al 26 jaar mooi versierde en gevulde schoenendozen uit aan kinderen in nood. Jaarlijks worden ruim 45.000 schoenendozen opgehaald in Nederland en België en uitgedeeld in de landen Malawi, Togo, Sierra Leone, Roemenië en Moldavië, en op Lesbos in vluchtelingenkamp Moria.

De Schoenendoosactie is een project van GAiN: een organisatie die mensen helpt om zélf te helpen. GAiN heeft een internationaal netwerk en een ruim aanbod aan hulpverleningsprojecten. Talloze kerken, scholen, bedrijven, gezinnen en vrijwilligers in Nederland en België helpen via GAiN hun medemens in nood, waar ook ter wereld.

Aanpak

Bij het ontwikkelen van de strategie volgen wij onze veel gebruikte methodiek. We starten met een uitgebreide analyse waarin we onder andere antwoord geven op de vragen: wat maakt de Schoenendoosactie uniek en waar liggen uitdagingen? Daarna definiëren we de doelgroep en doelstelling(en). Vervolgens formuleren we de hoofdboodschap waarbij we rekening houden met de behoeftes van de doelgroep en de unieke kenmerken van deze actie. Dan volgt de ontwikkeling van het creatieve concept en de communicatiestrategie. Uiteindelijk valt alles samen in de middelenmix, die samenkomt met de tijdsplanning en het beschikbare budget.

Oplossing

We brengen de doelgroep in kaart en ontwikkelen op basis daarvan een nieuw concept onder de titel ‘Vul een schoenendoos, geef een schat’. Vervolgens creëren we een volledig nieuwe identiteit, website, doelgroepgerichte direct mailings en diverse video’s. We maken drie doelgroepgerichte direct mailings gericht aan particulieren, scholen en kerken. Deze mailings laten we (voor België) ook nog vertalen naar het Engels en Frans. Zodra de direct mail op de mat valt, wordt deze opgevolgd door een online advertentiecampagne.

Concept

Met de Schoenendoosactie tover je een schoenendoos om tot een kostbaar geschenk. Vandaar de tekst: Vul een schoenendoos, geef een schat. Wat je geeft met de schoenendoos, heeft meer waarde dan je voor mogelijk houdt. Met de pennen en schriften kan een jongen of meisje uit Sierra Leone weer naar school. En die stoere auto of grappige knuffel, vaak gekozen uit het eigen speelgoed, laten een kind in Lesbos hoopvol glimlachen. Een cadeau van onschatbare waarde.

Creatie

We starten de creatie met een nieuwe huisstijl. Vervolgens ontwikkelen we diverse communicatie waaronder verschillende doelgroepgerichte mailings, een nieuwe website en diverse video’s. Zelfs een speciaal lespakket met leuke video’s, kleurplaten en liedjes.

Website

Met de maatwerk WordPress website voorzien we de bezoeker stap voor stap van de juiste informatie. Van achtergrondinformatie tot aan een stappenplan en het aanvragen van materialen, je vindt het allemaal op de nieuwe website.

Mailings

In drie mailings hebben we de verschillende doelgroepen (kerken, scholen, particulieren) stapsgewijs meegenomen in de nieuwe strategie. Van de naamswijziging tot aan de uitnodiging om deel te nemen.

Ton Bannink

Projectleider


“We zijn enorm verrast door de hoeveelheid nieuwe aanmeldingen. Ook voor ons kwam Covid-19 onverwachts en maakte dat deze jaarlijkse campagne onder druk kwam te staan. BeeldBlinkers heeft ons gedurende het proces goed geadviseerd en de campagne zo bijgestuurd dat we enorm tevreden zijn met het resultaat.”

Video

We ontwikkelden diverse video’s. Drie video’s waarin we de impact van de actie vanuit de kerk, school en een particulier delen. Daarnaast hebben we samen met presentator Elmar de actie op een speelse manier onder de aandacht gebracht bij kinderen, door middel van een lespakket.

Resultaat

De campagne wordt afgesloten met een verrassend mooi resultaat. Door de nieuwe aanpak is er, ondanks Covid-19, een enorme groei in particuliere deelnemers en hebben er veel nieuwe scholen en kerken deelgenomen. Met name scholen en kerken hebben dankzij Covid-19 dit jaar minder mogelijkheden om mee te doen aan de actie.